RSS

Pages

2012. február 11., szombat

"Új hobby" a bonbon készítés

Karácsony előtt láttam egy ismerős blogját, aki gyönyörűbbnél gyönyörűbb bonbonokat készít különféle ízesítéssel, díszítéssel sokak örömére. Gondoltam, úgyis szeretek a konyhában tevékenykedni, kreatívkodni, azt mondják van is hozzá érzékem (csak szerényen :) ), így gondoltam megpróbálkozom vele, milyen jó lenne ajándékba adni egy pár barátnak karácsonyra. Eleinte csak egyszerűbb töltelékeket választottam, de mostanában már többfélét készítek, és van még rengeteg megvalósításra váró ötletem. Karácsonyra még nővéremtől is kaptam egy bonbonos könyvet, azokból is muszáj lesz kipróbálnom jópárat (idővel az összeset).
Nem fogok a másik blogból szó szerint idézni, inkább saját tapasztalatokat írnék, hogy én hogy készítem a bonbonokat. Egy párfajta, már kipróbált töltelék "receptet" is írok.

Először is szükség van bonbonformára. Én jelenleg 2 db szilikon bonbonformával rendelkezem. Első próbálkozásaimat szilikon jégkockatartóval követtem el, de nem lettek igazi szép bonbonok. Eleve nehezebb kiszedni belőle a kész bonbont, mert hiába szilikon mindkettő, a jégkocka tartó merevebb mint a bonbonforma. És mondják, hogy a temperáláson múlik, hogy milyen fényes lesz a bonbonunk...hát akármennyire jól volt temperálva, a jégkockatartóban készült bonbon mégsem lett olyan fényes, mint az erre a célra kialakított szilikon formában.
A megfelelő csokiválasztás is lényeges. Én tortabevonó ét -, tej- és fehércsokoládéval dolgozom. Márkát hiába is írnék, itteni, svéd termékek.
Szükség van még valami egyenes felületre, ami a legjobb ha márvány lap, de gondolom nem rendelkeznek sokan otthon ilyennel, és amíg csak próbálgatjuk a bonbon készítést, szerintem tökéletesen megfelel egy műanyag, vagy fém tálca is (nekem műanyag peremes tálcám van). Ezen kívül jó szolgálatot tesz egy tortakiszedő "lapát", mert elég vékony "pengéjű", mégis aránylag széles felület. Erre a csoki temperálásakor lesz szükségünk.

Egy 200 g-os étcsokis bevonó táblát (ha fehércsoki bevonatot szeretnék, akkor természetesen fehércsokit) gőz fölött megolvasztok, majd mikor már jó folyós az egész, akkor a tálcára öntöm, és a tortakiszedővel, kevergető mozdulatokkal (a széléről befele mozgatva a csokit) visszahűtöm. A fehér csokit kicsit hidegebbre kell hűteni, mint az étcsokoládét. A még folyékony, a visszahűtött, temperált csokit belemerem a tortalapát segítségével a bonbonformába, színültig töltöm mindegyik formát, majd a forma két szélét fogva, apró mozdulatokkal a pulthoz, asztallaphoz "ütögetem", hogy a buborékok feljöjjenek a felszínére, hogy később ne legyen buborékos a csokikúpunk. Majd a tálca fölött "fejrefordítom", és apró rázó mozdulatokkal kicsurgatom belőle a felesleges csokit. Majd szépen "letisztázom" a bonbonforma felületét a tortalapátommal. ezt követően a hűtőbe teszem egyenes felületre a formát, hogy a csoki megszilárdulhasson a formában. Amíg szilárdulnak a csokikúpok, elkészíthetjük a krémet. Bár kezdhetünk a krémmel is, mert annak teljesen ki kell hűlnie, mielőtt a csokikúpokba töltenénk, hisz ha csak kicsit is langyos, akkor megolvasztja a csokiburkokat.
Eleinte, míg csak egyszerű tölteléket akartab bele rakni, csak hogy egyáltalán kipróbáljam, hogy sikerül e töltött bonbont készítenem, akkor már kész, boltban kapható karamell ízű fagyi öntettel töltöttem meg a bonbont. Arra ügyelni kell, hogy maradjon elég hely a "talpaknak", azaz a bonbon lezárásához. Mindjárt teszek ide egy képet a megtöltés folyamatáról, sajnos az egész folyamatról nincsen sok-sok képem, viszont a youtubon van egy remek videó, és is "arról tanultam". Azt is ideteszem mindjárt. Csk még leírnám, hogy miután beletettük a tölteléket a bonbonokba, visszatesszük a hűtőbe. A csokimaradékunkat visszatesszük a gőz fölé újra megolvasztani, majd újra temperálni, és az újra temperált csokival lezárjuk a bonbonokat. Van olyan töltelék, aminél elég annyit a hűtőben lennie a bonbon lezárása előtt, ameddig ujra temperáljuk a csokinkat, viszont van olyan is, aminek jobb ha egy órát áll a talpazás előtt, hogy kicsit szilárduljon a töltelék. Ha lezártuk az újra temperált csokival, akkor ismét hűtőbe tesszük, és körülbelül egy óra múlva kiszedhetjük a formából a kész töltött bonbonjainkat.
És akkor most jöjjön a kép, és a videó. A különböző töltelékeket egy új posztban írom meg inkább.

Itt látható 4 középső kivételével megtöltve bolti karamell ízű fagylaltöntettel. Nem, nem képrázik a szemetek, a csoki burok ez esetben kék (fehér csokit olvasztottam, színeztem, és úgy temperáltam).

http://www.youtube.com/watch?v=0bMSZ8W3HAk És a videó, amiből én magam is sokat tanultam

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése